Jesteś w: Motyw miłości

Motyw miłości w „Mistrzu i Małgorzacie”


Ona przechodziła przez furtkę tylko raz, ale nie skłamię, jeśli powiem, że zanim weszła, serce mi zaczynało walić przynajmniej z dziesięć razy. A potem, kiedy zbliżała się godzina, o której ona miała przyjść, kiedy wskazówki zegara zbiegały się na dwunastej, serce już w ogóle nie przestawało łomotać, dopóki ona, nie stuknąwszy furtką, niemal bezgłośnie, nie zjawiała się, dopóki nie zobaczyłem za okienkiem jej pantofli z czarnymi kokardkami z zamszu, ściągniętymi przy pomocy stalowych sprzączek.
Niekiedy swawoliła, zatrzymując się koło drugiego okienka i stukając w szybę czubkiem bucika. W tejże chwili dopadałem okna, ale pantofelek znikał, znikał czarny jedwab przesłaniający światło, i biegłem, by jej otworzyć drzwi.”Po nieprzychylnych recenzjach krytyki, gdy dzieło mistrza odrzucono, zaczął chorować, opanował go strach. Znienawidził swoją powieść. Zaczął palić rękopisy. Ich fragmenty ocaliła ukochana. Niepokoiła się wówczas o niego, cierpiała, ponieważ on cierpiał: „Moja ukochana zmieniła się bardzo (...) schudła, wybladła, przestała się śmiać i tylko nieustannie mnie prosiła, bym jej wybaczył to, że mi radziła mi dać do druku fragment powieści.” Wiedziała, „że ten kto kocha, powinien dzielić los, tego kogo kocha”, wszak miłość nie polega tylko na wspólnym przeżywaniu radości, ale również cierpienia, byciu ze sobą w chwilach zarówno dobrych, jak i złych, wzajemnym wsparciu, zrozumieniu, tolerancji.

Podczas pobytu w szpitalu, mistrz sądził, że Małgorzata o nim zapomniała, lecz ona postanowiła zrezygnować z małżeństwa i wolała podpisać pakt z diabłem - zostać królową na szatańskim balu, byle tylko odzyskać ukochanego. Szatan spełnił jej prośbę. Kochankowie wrócili do siebie i ponownie zamieszkali przy Arbacie. Mistrz martwił się o ich wspólną przyszłość, ale ów dylemat ponownie rozwiązał Woland. Zabrał zakochanych do wiecznego, pełnego spokoju, świata, gdzie nie dotykają człowieka żadne nieszczęścia, a strach i troski doczesne nie istnieją. W pozbawionym negatywnych emocji, wrażeń świecie, można napawać się miłością, której nic nie jest w stanie pokonać – „miłością idealną”. Wspólne przebywanie ze sobą jest nagrodą za wytrwałość, cierpliwość, troskę oraz za stoczoną w imię szczęścia walkę. [zr]Miłość„Miłość bywa skierowana do najbliższej osoby (miłość między kobietą a mężczyzną, matką i dzieckiem, braterska itd.), ale także Boga, ojczyzny, nawet idei, przedmiotów. Miłość, jako bezinteresowna służba dla innych, przeciwieństwo egoizmu, jest najpiękniejszym z ludzkich uczuć (stanowi jeden z centralnych wątków nauczania Chrystusa). Zarazem miłość może być wielką, pozytywną siłą oraz równie mocnym elementem zniszczenia, raz zapewnia szczęście, innym razem prowadzi do cierpienia. Może być spełniona lub nie, duchowa i fizyczna, zmysłowa, być porywem serca, rodzajem zaślepienia, gwałtowną namiętnością lub uczuciem trwalszym od pożądania”. (cyt. za Maciej Chrzanowski, „Szkolny słownik motywów literackich”)[/zr]

strona:    1    2    3    4    5    6  





Motyw - inne artykuły:
Motyw miłości tragicznej

Motyw miłości spełnionej

Motyw miłości rodzicielskiej

Motyw miłości w „Nad Niemnem”

Motyw miłości w „Konradzie Wallenrodzie” Mickiewicza

Problematyka miłości w „Ludziach bezdomnych” Żeromskiego

Motyw miłości w „Dziadach” Mickiewicza

Motyw miłości w dramacie „Romeo i Julia” Szekspira

Miłość w „Dziejach Tristana i Izoldy”

Miłość w „Lalce” Prusa

Motyw miłości w „Granicy”

Motyw miłości w „Mistrzu i Małgorzacie”