Motyw miłości tragicznej
Jesteś w: Motyw miłości

Motyw miłości tragicznej


„PrzedwioÅ›nie” Stefana Å»eromskiego

Uczucie, jakie wybuchÅ‚o miÄ™dzy LaurÄ… KoÅ›cienieckÄ…, a głównym bohaterem od poczÄ…tku byÅ‚o skazane na niepowodzenie. PochodzÄ…ca z wyżyn spoÅ‚ecznych, starsza o dwa lata od Cezarego kobieta, wydawaÅ‚a siÄ™ tak mocno zwiÄ…zana ze swoim statusem, że za nic nie chciaÅ‚aby go utracić. Pomimo tego, że zapewniaÅ‚a BarykÄ™ o wielkiej miÅ‚oÅ›ci, nigdy nie rozważaÅ‚a zerwania zarÄ™czyn z Barwickim. PlanowaÅ‚a, że romans z Cezarym bÄ™dzie kontynuowaÅ‚a jako mężatka. Główny bohater powieÅ›ci nie mógÅ‚ zgodzić siÄ™ na takie traktowanie. Mimo wielkiego wewnÄ™trznego sprzeciwu, próbuje zapomnieć o piÄ™knej kobiecie. Ponowny widok Laury powoduje, że Cezary decyduje siÄ™ na doÅ‚Ä…czenie do manifestacji komunistów w umundurowaniu z czasów wojny polsko-bolszewickiej.„Cudzoziemka” Marii Kuncewiczowej

Róża Å»abczyÅ„ska w wieku szesnastu lat przeżywa pierwszÄ… miÅ‚ość, która zaważy później na caÅ‚ym jej życiu. Osamotniona i zagubiona dziewczyna, czujÄ…ca siÄ™ obco w Polsce, zakochuje siÄ™ w Michale BÄ…dskim, synu jej nauczyciela muzyki. MÅ‚odzieniec odwzajemnia jej uczucia, jest oczarowany piÄ™knÄ… pannÄ…, zachwyca siÄ™ jej klasycznym nosem, rozbudza w niej namiÄ™tność i pożądanie. „Sieh mal, sieh mal – diese, diese Nase…” te sÅ‚owa przeÅ›ladujÄ… Różę do koÅ„ca jej dni, od nich zaczęły siÄ™ „sprawy jedyne, nieziszczone, najlepsze i najgorsze”. Dziewczyna wyjeżdża za ukochanym do Petersburga. Ich szczęście zostaje zakłócone bardzo szybko. MichaÅ‚ ulega urokowi moskiewskiej kursistki i zdradza Różę. Porzucona skrzypaczka postanawia zemÅ›cić siÄ™ na caÅ‚ym Å›wiecie – na mężczyznach, ponieważ przez jednego z nich zostaÅ‚a skrzywdzona, na kobietach, gdyż jedna z nich odebraÅ‚a jej ukochanego, na Polsce, bo w tym kraju spotkaÅ‚o jÄ… niewyobrażalne nieszczęście. PoÅ›lubia Adama, lecz nie potrafi odwzajemnić jego uczuć, nieustannie wspominajÄ…c i rozpamiÄ™tujÄ…c utraconÄ… miÅ‚ość. Å»ycie swoje i bliskich zamienia w piekÅ‚o. Przez ponad czterdzieÅ›ci lat żyje jak we Å›nie – dla niej czas zatrzymaÅ‚ siÄ™ na dniu, w którym MichaÅ‚ szeptaÅ‚ jej czuÅ‚e sÅ‚owa w pokoju mieszkania BÄ…dskich. NiespeÅ‚niona jako kobieta, nieszczęśliwa jako żona dopiero przed Å›mierciÄ… zaczyna rozumieć, co straciÅ‚a. Z życiowego letargu budzi jÄ… dopiero doktor Gerhardt, wypowiadajÄ…cy podobne zdanie, które usÅ‚yszaÅ‚a przed wieloma laty z ust ukochanego: „Und so eine wnderschöne Nase haben wir…”. Kobieta postanawia zmienić siÄ™, przebaczyć doznane krzywdy, pragnie prosić męża i dzieci o przebaczenie, pogodzić siÄ™ ze Å›wiatem. Nieszczęśliwa miÅ‚ość do MichaÅ‚a, to niespeÅ‚nione uczucie, sprawiÅ‚o, że Róża Å»abczyÅ„ska zniszczyÅ‚a swoje życie, zniszczyÅ‚a emocjonalnie siebie i swoich najbliższych.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13  





Motyw - inne artykuły:
Motyw miłości tragicznej

Motyw miłości spełnionej

Motyw miłości rodzicielskiej

Motyw miÅ‚oÅ›ci w „Nad Niemnem”

Motyw miÅ‚oÅ›ci w „Konradzie Wallenrodzie” Mickiewicza

Problematyka miÅ‚oÅ›ci w „Ludziach bezdomnych” Å»eromskiego

Motyw miÅ‚oÅ›ci w „Dziadach” Mickiewicza

Motyw miÅ‚oÅ›ci w dramacie „Romeo i Julia” Szekspira

MiÅ‚ość w „Dziejach Tristana i Izoldy”

MiÅ‚ość w „Lalce” Prusa

Motyw miÅ‚oÅ›ci w „Granicy”

Motyw miÅ‚oÅ›ci w „Mistrzu i MaÅ‚gorzacie”