Jesteś w: Motyw przemiany

Motyw przemiany w „Cierpieniach młodego Wertera” Goethego


Ten radosny etap znajomości z Lottą zostaje zakłócony, kiedy powraca jej narzeczony, Albert. Werter wiedział, że dziewczyna jest zaręczona, lecz wcześniej nie znał rywala i nie sądził, że Albert stanie się dla niego realnym zagrożeniem. Powrót mężczyzny, poznanie go, życzliwość z jego strony i uczucia do Szarlotty, sprawiają, że szczęśliwy świat Wertera zaczyna się rozpadać.

Stopniowo zmienia się stan psychiki bohatera i charakter miłości do Lotty. Od tej chwili jego uczuciom do pięknej panny towarzyszy udręka, cierpienie i narastający niepokój. Siła miłości i uwielbienia zatrzymuje młodzieńca przy ukochanej, chociaż zaczyna myśleć o wyjeździe z Wahlheim. Załamanie najważniejszej wartości w życiu Wertera – miłości – sprawia, że otaczający go świat zaczyna odbierać jako „katującego go ducha”. To, co jeszcze nie tak dawno było źródłem jego szczęścia, staje się źródłem cierpienia. Potęgujący się ból towarzyszy nieodłącznie każdej myśli o Lotcie. Miłość młodzieńca przeradza się stopniowo w namiętność, w pragnienie pocałowania dziewczyny. Wykorzystuje każdą nieobecność Alberta, by przez parę minut być wyłącznie z ukochaną. Jego zachowanie w towarzystwie rywala staje się nienaturalnie wesołe. Werter zaczyna myśleć o samobójstwie.W końcu ulega cierpieniu i postanawia opuścić Lottę, jak wówczas sądzi - na zawsze. Zrozpaczony, nie mówi ukochanej o planowanym wyjeździe. Podejmuje pracę pisarza w poselstwie. Ponownie odczuwa wyobcowanie, niezrozumienie przez otoczenie. Uważany jest za pyszałka, który szczyci się inteligencją i sądzi, że to daje mu przywilej lekceważenia wszelkich stosunków towarzyskich. Publicznie znieważony, wyproszony z przyjęcia, na którym jego obecność odbierana jest jako afront, urażony plotkami i fałszywym współczuciem, składa dymisję.

strona:    1    2    3    4  





Motyw - inne artykuły:
Motyw przemiany

Przemiana Marka Winicjusza i Chilona Chilonidesa w „Quo vadis” Sienkiewicza

Motyw przemiany w „Cierpieniach młodego Wertera” Goethego

Motyw niedojrzałości w „Ferdydurke” Gombrowicza