Jesteś w: Motyw śmierci

Motyw śmierci


„Szkice węglem” Henryka Sienkiewicza

Powodowany odruchem zemsty Rzepa zabija małżonkę oraz podpala zabudowania dworskie. Śmierć Marii, wymierzona ręką zdradzonego i upokorzonego Wawrzona, następuje powoli. Jej opis jest bardzo realistyczny:
„ – Połóż głowę na skrzyni...
- Wawrzon! Miłosierdzia! (...)
Rozległo się głuche udezrenie, potem jęk i stuk głowy o podłogę; potem drugie uderzenie, słabszy jęk, potem trzecie uderzenie, czwarte, piąte, szóste. Na podłogę lunął strumień krwi, węgle na kominie przygasły. Drganie przeszło Rzepową od stóp do głowy, potem jej trup wyprężył i pozostał nieruchomy.”

Detale turpistyczne ukazują grozę tego aktu, dokonanego w sposób makabryczny. Dramat małżeński, „podsumowany” śmiercią Rzepowej to wyrazista puenta utworu, który w naczelnym założeniu krytykuje neutralną postawę szlachty. „Chłopi” Władysława Reymonta

Śmierć jest nieuchronną koleją losu ludzkiego. Przykładem bohatera pogodzonego z kolejami życia, a nawet czekającego na śmierć, jest Agata. Ta starowinka odziana w łachmany, obwieszona różańcami i podpierająca się kijem, wierząca w Boga, od kilku lat przygotowywała sobie „wyprawę na śmierć”: pościel, poduszki, pierzynę. Pragnęła jedynie umrzeć w łóżku, w ciepłej pościeli. Od dawna miała również odłożone pieniądze na pogrzeb. W końcu jej marzenie się spełniło – zmarła u krewnych, namaszczona przez księdza olejami, zostawiając rodzinie wyżebrane pieniądze. Śmierć stanowiła dla niej zakończenie pewnego etapu, a zarazem możliwość zrealizowania największego pragnienia.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13  





Motyw - inne artykuły:
Motyw śmierci

Rozważania o śmierci w „Hamlecie” Williama Szekspira

Motyw śmierci w „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall

Obraz śmierci w „Medalionach” Nałkowskiej