JesteÅ› w:
Motyw wsi
PognÄ™bin byÅ‚ jednÄ… z wsi KsiÄ™stwa PoznaÅ„skiego, podobnÄ… do wielu innych na terenach dawnej Rzeczypospolitej. „Ludzie w PognÄ™binie byli w ogóle dosyć biedni.” Tereny te podlegaÅ‚y zaborowi pruskiemu, w pobliżu osiedlaÅ‚o siÄ™ wielu kolonistów niemieckich. Ci zaÅ› wykorzystywali chÅ‚opów, udzielajÄ…c im pożyczek a nastÄ™pnie wykupujÄ…c ich gospodarstwa. W ten sposób pozbawiali Polaków wÅ‚asnej ziemi. Tak postÄ™powaÅ‚ kolonista niemiecki – Just.
Nazwa PognÄ™bin miaÅ‚a sugerować ucisk germanizacyjny, presjÄ™ zaborcy, podobnie jak inne nazwy okolicznych wiosek: Krzywda Wielka, Krzywda MaÅ‚a, WywÅ‚aszczyÅ„ce, Niedola. W PognÄ™binie znajdowaÅ‚a siÄ™ szkoÅ‚a, w której obowiÄ…zki nauczyciela peÅ‚niÅ‚ pan Boege – Niemiec. SzykanowaÅ‚ dzieci chÅ‚opów, nazywajÄ…c je polskimi Å›winiami. MieszkaÅ‚ tu także pan Józef JarzyÅ„ski, dziedzic. Ów, by ratować posiadÅ‚ość od upadku, ożeniÅ‚ siÄ™ z mÅ‚odÄ… i bogatÄ… szlachciankÄ… – MariÄ…. W PognÄ™binie poważaniem cieszyÅ‚ siÄ™ stary Maciej Kierz – chÅ‚op znany z życiowej mÄ…droÅ›ci. „ChÅ‚opi” WÅ‚adysÅ‚awa Reymonta
Reymont, nazwany przez Antoniego Lange „(…) pierwszym pisarzem polskim, w którym nie ma lamentu”, zaczÄ…Å‚ pracÄ™ nad tetralogiÄ… zatytuÅ‚owanÄ… ChÅ‚opi, ponieważ w 1897 r. podpisaÅ‚ z redakcjÄ… „Tygodnika Ilustrowanego” umowÄ™, w której zobowiÄ…zaÅ‚ siÄ™ stworzyć takie dzieÅ‚o.
Reymont doskonale sportretowaÅ‚ życie mieszkaÅ„ców polskiej wsi przeÅ‚omu wieków, wiernie oddajÄ…c ich przywiÄ…zanie do tradycji i kultywowanie obyczajów przenoszonych z pokolenia na pokolenie. Choć wiele odeszÅ‚o już w zapomnienie (na przykÅ‚ad swaty), wiedza o nich wzbogaca nasze pojmowanie kultury i przeszÅ‚oÅ›ci. W ChÅ‚opach czytamy nie tylko o uniwersalnych problemach mieszkaÅ„ców Lipiec, lecz – i może przede wszystkim – poznajemy obyczaje zwiÄ…zane ze wszystkimi najwiÄ™kszymi chrzeÅ›cijaÅ„skimi Å›wiÄ™tami oraz obrzÄ™dami. Fryderyk Böök napisaÅ‚: „Skoro w koÅ„cu odkÅ‚adamy książkÄ™ na bok, wiemy, że zdobyliÅ›my to, co tylko wielki poeta dać może: wglÄ…d w prawdziwe życie ludu”.
strona: 1 2 3 4 5 6 7 8
Motyw wsi
Nazwa PognÄ™bin miaÅ‚a sugerować ucisk germanizacyjny, presjÄ™ zaborcy, podobnie jak inne nazwy okolicznych wiosek: Krzywda Wielka, Krzywda MaÅ‚a, WywÅ‚aszczyÅ„ce, Niedola. W PognÄ™binie znajdowaÅ‚a siÄ™ szkoÅ‚a, w której obowiÄ…zki nauczyciela peÅ‚niÅ‚ pan Boege – Niemiec. SzykanowaÅ‚ dzieci chÅ‚opów, nazywajÄ…c je polskimi Å›winiami. MieszkaÅ‚ tu także pan Józef JarzyÅ„ski, dziedzic. Ów, by ratować posiadÅ‚ość od upadku, ożeniÅ‚ siÄ™ z mÅ‚odÄ… i bogatÄ… szlachciankÄ… – MariÄ…. W PognÄ™binie poważaniem cieszyÅ‚ siÄ™ stary Maciej Kierz – chÅ‚op znany z życiowej mÄ…droÅ›ci. „ChÅ‚opi” WÅ‚adysÅ‚awa Reymonta
Reymont, nazwany przez Antoniego Lange „(…) pierwszym pisarzem polskim, w którym nie ma lamentu”, zaczÄ…Å‚ pracÄ™ nad tetralogiÄ… zatytuÅ‚owanÄ… ChÅ‚opi, ponieważ w 1897 r. podpisaÅ‚ z redakcjÄ… „Tygodnika Ilustrowanego” umowÄ™, w której zobowiÄ…zaÅ‚ siÄ™ stworzyć takie dzieÅ‚o.
Reymont doskonale sportretowaÅ‚ życie mieszkaÅ„ców polskiej wsi przeÅ‚omu wieków, wiernie oddajÄ…c ich przywiÄ…zanie do tradycji i kultywowanie obyczajów przenoszonych z pokolenia na pokolenie. Choć wiele odeszÅ‚o już w zapomnienie (na przykÅ‚ad swaty), wiedza o nich wzbogaca nasze pojmowanie kultury i przeszÅ‚oÅ›ci. W ChÅ‚opach czytamy nie tylko o uniwersalnych problemach mieszkaÅ„ców Lipiec, lecz – i może przede wszystkim – poznajemy obyczaje zwiÄ…zane ze wszystkimi najwiÄ™kszymi chrzeÅ›cijaÅ„skimi Å›wiÄ™tami oraz obrzÄ™dami. Fryderyk Böök napisaÅ‚: „Skoro w koÅ„cu odkÅ‚adamy książkÄ™ na bok, wiemy, że zdobyliÅ›my to, co tylko wielki poeta dać może: wglÄ…d w prawdziwe życie ludu”.
strona: 1 2 3 4 5 6 7 8
Motyw - inne artykuły: | |
• Motyw wsi |