Jesteś w: Motyw konfliktu

Motyw konfliktu


„Faraon” Bolesława Prusa

W powieści Prusa to podstawowy wątek dzieła. Stronami konfliktu są faraon i kapłani. Przedmiotem – walka o władzę w państwie. Walka ta kończy się ostateczną klęską młodego władcy i jego śmiercią.

„Cudzoziemka” Marii Kuncewiczowej

Róża Żabczyńska przez ponad czterdzieści lat pozostaje w nieustannym konflikcie z całym światem. Żyje wspomnieniami traconej miłości, nienawidzi ludzi, obwiniając wszystkich za swoje porażki i nieszczęście. Dopiero przed śmiercią zaczyna rozumieć, w jaki sposób zmarnowała swoje życie, dochodzi do równowagi psychicznej, staje się cicha i dobra, prosząc o przebaczenie bliskich. Sama również przebacza doznane krzywdy. „Granica” Zofii Nałkowskiej

W powieści mamy do czynienia z konfliktami wewnętrznymi, które dręczą bohaterów. Zenon odczuwa nieustanny niepokój, dręczony wyrzutami sumienia, że uwiódł Justynę i doprowadził do jej choroby. Odczuwa również swoisty konflikt między swoimi poglądami a tym, czego oczekują od niego inni. Jego kariera dyplomatyczna to poczucie zaprzedania własnych wartości i własnego „ja”. Ofiarą konfliktu uczuciowego pada Elżbieta, która w pewnym momencie rezygnuje z własnej miłości do Zenona, uznając, że Justyna ma większe niż ona prawa, ponieważ spodziewa się dziecka Ziembiewicza.

„Folwark zwierzęcy” Georga Orwella

Motyw konfliktu – między dwoma knurami, współtwórcami zasad Animalizmu, Napoleonem i Snowballem rozgrywa się walka o przywództwo wśród zwierząt. Snowball kieruje się w dużej mierze dobrem pozostałych zwierząt – chce, aby należały one do wspólnych ugrupowań, nauczyły się pisać i czytać. Pragnie również złagodzić nieco ciężar pracy na folwarku, wprowadzając ulepszenia. Przez wiele tygodni pracuje nad planami budowy wiatraka, który wytwarzałby prąd, potrzebny do uruchomienia niektórych maszyn. Dzięki niemu zwierzęta potrafią doskonale zorganizować obronę majątku przed ludźmi. Bardziej oczytany od Napoleona jest jednak gorszym mówcą. Jego przeciwnik lekceważy wszelkie udogodnienia, wprowadzane do zarządzania folwarkiem. Napoleon uważa, że należy skupić się na odpowiednim wychowaniu młodego pokolenia. Zabiera małe szczenięta i wychowuje je w izolacji od pozostałych zwierząt. Konflikt między knurami zaostrza się w momencie, kiedy zwierzęta, przekonane do racji Snowballa, zamierzają zagłosować za budową wiatraka. Napoleon wykorzystuje swoją przewagę i wyszkolone psy, aby pokonać przeciwnika, który zostaje zmuszony od ucieczki. Późniejsze odkrycia świń, dotyczące zdrady Snowballa i jego współpracy z ludźmi, niszczą wizerunek knura w pamięci zwierząt. Konflikt ten uwidacznia sposób, w jaki władza w państwie totalitarnym rozprawiała się z przeciwnikami – metodą fałszywych oskarżeń i oszczerstw.

strona:    1    2    3    4    5  





Motyw - inne artykuły:
Motyw konfliktu