Jesteś w:
Motyw kobiety
Urodę kobiet z noweli Orzeszkowej tłumi codzienny trud i ciężka praca. Taki znajdujemy w utworze opis matki Kostusia – praczki: „(...) wysoka i chuda, z twarzą wzdłuż i wszerz zoraną bólem i troskami, w grubej, krótkiej spódnicy i wielkiej chustce zarzuconej na głowie (...)” Joannę praca odmienia, nadaje cel jej życiu, dzięki niej dziewczyna rozkwita, pięknieje.
Kobiety ukazane przez Orzeszkową są zapracowane, czułe i wrażliwe na cierpienia drugiego człowieka, skore nieść pomoc, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. W utworach pisarki często występują w „rolach głównych”. Autorka prezentuje ich portrety psychologiczne, szkice osobowościowe. Z całą mocą akcentuje siłę i możliwości płci pięknej i z pozoru słabszej.Nowelistyka Marii Konopnickiej
„Obrazki więzienne”
Historia „Dzikiej”, przywiezionej z wojny tureckiej przez rosyjskiego oficera a następnie przez niego porzuconej ukazuje bezbronność cudzoziemki. Dziewczyna, nie znając języka i będąc w obcym kraju, została zaszufladkowana jako szalona, chora psychicznie i zamknięta w celi („jeszcze jednym numerze”).
Konopnicka w tej historii poruszyła również kwestię całkowitego uzależnienia kobiet od mężczyzn (podobnie jak jej koleżanka – Eliza Orzeszkowa – w opowiadaniu „Marta”). „Dzika” była egzotyczną zdobyczą Rosjanina, seksualną maskotką zdaną na jego łaskę. Gdy znudziła się już oficerowi, doniósł na nią do władz i zamknął w więzieniu. Los bohaterki obrazka wzrusza i budzi współczucie. Jest zarazem przestrogą dla płci pięknej.
strona: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Motyw kobiety
Kobiety ukazane przez Orzeszkową są zapracowane, czułe i wrażliwe na cierpienia drugiego człowieka, skore nieść pomoc, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. W utworach pisarki często występują w „rolach głównych”. Autorka prezentuje ich portrety psychologiczne, szkice osobowościowe. Z całą mocą akcentuje siłę i możliwości płci pięknej i z pozoru słabszej.Nowelistyka Marii Konopnickiej
„Obrazki więzienne”
Historia „Dzikiej”, przywiezionej z wojny tureckiej przez rosyjskiego oficera a następnie przez niego porzuconej ukazuje bezbronność cudzoziemki. Dziewczyna, nie znając języka i będąc w obcym kraju, została zaszufladkowana jako szalona, chora psychicznie i zamknięta w celi („jeszcze jednym numerze”).
Konopnicka w tej historii poruszyła również kwestię całkowitego uzależnienia kobiet od mężczyzn (podobnie jak jej koleżanka – Eliza Orzeszkowa – w opowiadaniu „Marta”). „Dzika” była egzotyczną zdobyczą Rosjanina, seksualną maskotką zdaną na jego łaskę. Gdy znudziła się już oficerowi, doniósł na nią do władz i zamknął w więzieniu. Los bohaterki obrazka wzrusza i budzi współczucie. Jest zarazem przestrogą dla płci pięknej.
strona: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Motyw - inne artykuły: | |
• Motyw kobiety |