Jesteś w:
Motyw dziecka
„Marcin Kozera” Marii Dąbrowska
Bohaterami opowiadania są głównie dzieci. Nie tylko Marcin, ale Krysia i pozostali uczniowie szkółki to kilkunastoletni potomkowie polskich emigrantów w Londynie. Świat widziany ich oczyma jest zupełnie inny, niż ten, który widzą ich rodzice. Każdą wolną chwilę poświęcają zabawie. Marcin musiał zmierzyć się w bardzo młodym wieku z bardzo ważnym i trudnym zagadnieniem tożsamości narodowej. Gdy doszedł do wniosku, iż był Polakiem, można powiedzieć, że przestał być dzieckiem. „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza
Córka Nerona i Poppei, mała Augusta, była ukochanym dzieckiem cezara, lecz jej śmierć stała się dla niego jedynie okazją do teatralnego okazywania bólu i inspiracją do napisania kolejnego poematu. Tragiczne są losy małego Rufiusa, syna Poppei, który zasypia podczas odczytywania wierszy Nerona. Cezar uderza dziecko i wydaje na nie wyrok śmierci. Ciało uduszonego chłopca zostaje wrzucone do morza. Ten czyn świadczy jednocześnie o okrucieństwie i bezwzględności szalonego władcy.
„Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” Henryka Sienkiewicza
Jedenastoletni Michaś to polski uczeń uczęszczający do pruskiej szkoły. Jego przykład ilustruje przypadki innych polskich dzieci uczących się w niemieckich szkołach, obarczonych „brzemieniem” nauki, narażonych na prześladowania i szykanowanie ze strony nauczycieli. Michaś to wrażliwy i obowiązkowy chłopiec, przeciętnie zdolny, ale uparty. Jego marzeniem było osiągnięcie jak najlepszych wyników, by nie zawieść ukochanej matki. Jednak w pruskiej szkole, gdzie przesadnie obarczano dzieci nauką, zwłaszcza języków obcych (niemieckiego, łaciny, greki) nie miał szans na realizację marzeń: „Chłopiec wprawdzie istotnie nie był tępy, ale należał do tego rodzaju dzieci, których zdolności, z początku średnie, rozwijają się dopiero później, razem z siłami fizycznymi i zdrowiem. W innych warunkach mógłby był skończyć szkoły i uniwersytet, i stać się pożytecznym pracownikiem na każdym polu. W tych, jakie istniały, męczył się tylko i, wiedząc o wysokim wyobrażeniu, jakie matka miała o jego zdolnościach, wysilał się na próżno.”
strona: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Motyw dziecka
Bohaterami opowiadania są głównie dzieci. Nie tylko Marcin, ale Krysia i pozostali uczniowie szkółki to kilkunastoletni potomkowie polskich emigrantów w Londynie. Świat widziany ich oczyma jest zupełnie inny, niż ten, który widzą ich rodzice. Każdą wolną chwilę poświęcają zabawie. Marcin musiał zmierzyć się w bardzo młodym wieku z bardzo ważnym i trudnym zagadnieniem tożsamości narodowej. Gdy doszedł do wniosku, iż był Polakiem, można powiedzieć, że przestał być dzieckiem. „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza
Córka Nerona i Poppei, mała Augusta, była ukochanym dzieckiem cezara, lecz jej śmierć stała się dla niego jedynie okazją do teatralnego okazywania bólu i inspiracją do napisania kolejnego poematu. Tragiczne są losy małego Rufiusa, syna Poppei, który zasypia podczas odczytywania wierszy Nerona. Cezar uderza dziecko i wydaje na nie wyrok śmierci. Ciało uduszonego chłopca zostaje wrzucone do morza. Ten czyn świadczy jednocześnie o okrucieństwie i bezwzględności szalonego władcy.
„Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” Henryka Sienkiewicza
Jedenastoletni Michaś to polski uczeń uczęszczający do pruskiej szkoły. Jego przykład ilustruje przypadki innych polskich dzieci uczących się w niemieckich szkołach, obarczonych „brzemieniem” nauki, narażonych na prześladowania i szykanowanie ze strony nauczycieli. Michaś to wrażliwy i obowiązkowy chłopiec, przeciętnie zdolny, ale uparty. Jego marzeniem było osiągnięcie jak najlepszych wyników, by nie zawieść ukochanej matki. Jednak w pruskiej szkole, gdzie przesadnie obarczano dzieci nauką, zwłaszcza języków obcych (niemieckiego, łaciny, greki) nie miał szans na realizację marzeń: „Chłopiec wprawdzie istotnie nie był tępy, ale należał do tego rodzaju dzieci, których zdolności, z początku średnie, rozwijają się dopiero później, razem z siłami fizycznymi i zdrowiem. W innych warunkach mógłby był skończyć szkoły i uniwersytet, i stać się pożytecznym pracownikiem na każdym polu. W tych, jakie istniały, męczył się tylko i, wiedząc o wysokim wyobrażeniu, jakie matka miała o jego zdolnościach, wysilał się na próżno.”
strona: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Motyw - inne artykuły: | |
• Motyw dziecka |